turysta@carownica.pl tel. +48 41 242 42 19

Rezerwacja online

Rowerem wokół Siedliska

trasa 1: rodzinna (11 km)

Z terenu Siedliska Carownica wyjeżdżamy w lewo, a po zjechaniu z górki – skręcamy również w lewo, wjeżdżając na główną drogę w stronę Bartoszowin, aby za ok. 100 metrów (między zabudowaniami) skręcić
w prawo na Małacentów. Wyjeżdżamy pod górkę i jedziemy wzniesieniem wśród pól. Gdy dojedziemy do skrzyżowania – skręcamy w lewo (droga wiedzie przez las) w stronę miejscowości Małacentów. Podążając cały czas główną drogą dojedziemy do rozwidlania, na którym skręcamy w prawo, a następnie ponownie w prawo.
(Uwaga! Można na rozwidleniu skręcić w lewo i wybrać się do lasu – pętla przez las (dodatkowe 3 km). Aby wrócić do tego samego miejsca, należy na skrzyżowaniu w lesie skręcić w prawo, a po wyjeździe z lasu –  również w prawo).
Gdy skręcimy w prawo – drogą między polami dojedziemy do Lechówka. Na pierwszym skrzyżowaniu skręcamy w prawo i dojeżdżamy do ruchliwej drogi krajowej 74. Podjeżdżamy ok. 150 m do drugiego przejścia dla pieszych, które znajduje się tuż za drogą, w którą mamy skręcić i przeprowadzamy rower. Zjeżdżamy z drogi krajowej i trzymamy się drogi asfaltowej przez Lechówek. Najpierw droga skręca w prawo i wiedzie wzdłuż zabudowań miejscowości, potem odbija w lewo (przez pola i łąki), a następnie skręca w prawo (niewielka ilość zabudowań, pola). Po przejechaniu ponad 1 km od ostatniego zakrętu – skręcamy w prawo w drogę asfaltową. Mijając po lewej stronie szkołę, plac zabaw, kompleks boisk oraz remizę OSP dojedziemy do drogi wojewódzkiej 74. Wjeżdżając na drogę wojewódzką kierujemy się w prawo, na Opatów. Przejeżdżamy kilkadziesiąt metrów główną drogą i na przejściu dla pieszych przechodzimy na drugą stronę ulicy. Po kilkudziesięciu metrach skręcamy w lewo i jedziemy wśród zabudowań i pól Lechowa. Po przejechaniu ok. 1 km dojeżdżamy do skrzyżowania, na którym skręcamy w prawo w drogę asfaltową.
(Uwaga! Opcjonalnie możemy przedłużyć wycieczkę po raz drugi, skręcając w lewo w kierunku na Zofiówkę/ Czaplów – dojedziemy do lasu (2 km), a potem wrócić tą samą drogą).
Po skręcie w prawo – jedziemy do kolejnego skrzyżowania, na którym skręcamy w lewo, wyjeżdżając na główną drogę asfaltową. Po przejechaniu ok. 1 km dojedziemy do Siedliska (przy skręcie z głównej drogi widać dużą miotłę Carownicy przed bramą).

Siedlisko Carownica – Małacentów (2 km) – droga krajowa 74 (2,5 km) – Lechówek (2,5 km) – Lechów (2 km) – Siedlisko Carownica (2 km).

trasa 2: na Święty Krzyż

Z terenu Siedliska Carownica wyjeżdżamy w lewo, a po zjechaniu z górki - w prawo, w stronę Lechowa, następnie kierujemy się na Jaźwiny (na krzyżówce skręt w prawo). Drogą przez las dojedziemy do Czaplowa, potem są Bieliny, Huta Podłysica, Huta Szklana, Święty Krzyż. Z klasztoru wracamy tą samą drogą do Huty Szklanej, a dalej kierujemy się na Bartoszowiny. Z drogi wojewódzkiej 753 skręcamy w prawo (drogowskaz Lechów) i wracamy do Siedliska Carownica, które będzie widoczne po prawej stronie, gdy tylko wyjedziemy z lasu.

Siedlisko Carownica – skręt na Jaźwiny (1,5 km) – Czaplów (6,5 km) – Bieliny (1,5 km) – Huta Podłysica (2 km) – Huta Szklana (4 km) – Święty Krzyż (2,5 km) – Huta Szklana (2,5 km) – Bartoszowiny (5,5 km) – Siedlisko Carownica (2,5 km).

trasa 3: wokół Siedliska

Z terenu Siedliska Carownica wyjeżdżamy w lewo, a po zjechaniu z górki - również w lewo, w stronę na Bartoszowiny. Po dojechaniu do drogi wojewódzkiej 735 skręcamy w lewo. Następnie zjeżdżamy z głównej drogi w prawo i jedziemy ścieżką w kierunku na Hutę Starą. Po dojechaniu do skrzyżowania skręcamy w lewo na Hutę Nową, dojeżdżamy do Bielin. Kierujemy się na Czaplów, potem przez las i Jaźwiny do Siedliska Carownica.

Siedlisko Carownica – Bartoszowiny (2,5 km) – Huta Stara (2 km) – Huta Nowa (2,5 km) – Bieliny (3,5 km) – Czaplów (1,5 km) – Jaźwiny (6,5 km) – Siedlisko Carownica (1,5 km).

trasa 4: Chełmowa Góra

Z terenu Siedliska Carownica wyjeżdżamy w lewo, a po zjechaniu z górki - również w lewo, w stronę Bartoszowin. Po dojechaniu do drogi wojewódzkiej 735 skręcamy w prawo (jest wydzielony pas dla rowerów). W Nowej Słupi na rondzie kierunek w lewo na Rudki, stamtąd na Chełmową Górę. Ze względu na duże zagęszczenie kolonii mrówek (na stosunkowo niewielkim obszarze znajduje się około pięciuset wielkich mrowisk, najczęściej występujące gatunki to mrówka ćmawa i rudnica) należy zaplanować odpoczynki przed wejściem do lasu oraz przy Źródełku obok Pokrzywianki Górnej. Po zejściu z góry, kierujemy się w prawo, objeżdżając Chełmową Górę. Następnie udajemy się w stronę Starej Słupi, Jeleniowa, przez las na Małacentów i z powrotem do Siedliska Carownica.

Siedlisko Carownica – Bartoszowiny (2,5 km) – Trzcianka (3 km) – Nowa Słupia (4 km) – Chełmowa Góra (4,5 km) – Stara Słupia (3 km) – Jeleniów (5 km) – Paprocice (3 km) – Małacentów (5 km) – Siedlisko Carownica (2 km).

trasa 5: Święty Krzyż, pętla

Z terenu Siedliska Carownica wyjeżdżamy w lewo, a po zjechaniu z górki - róniweż w lweo, w stronę na Bartoszowiny. Po dojechaniu do drogi wojewódzkiej 753 skręcamy w lewo, a za kilkaset metrów w prawo na   ścieżkę prowadzącą do Huty Starej. Następnie kierujemy się na Hutę Szklaną i Klasztor na Świętym Krzyżu – od strony Huty Szklanej prowadzi jedyna droga kołowa na szczyt. Ze szczytu zaprawieni rowerzyści mogą zjechać w kierunku Nowej Słupi niebieskim szlakiem, by podziwiać wspaniałą panoramę Pasma Jeleniowskiego (kolejno od lewej znajdują się: Góra Witosławska, Szczytniak i Góra Jeleniowska). Po wyjeździe z lasu docieramy do parkingu, następnie kierujemy się do centrum, za kościołem skręcamy w prawo na drogę w kierunku Kielc (753).

I wariant – mała pętla (21 km)

Na rondzie w Nowej Słupi jedziemy prosto wyznaczonym pasem dla rowerów, w Bartoszowinach skręcamy w lewo na drogę prowadzącą do Siedliska Carownica.

Siedlisko Carownica – Bartoszowiny (2,5 km) – Huta Szklana (5,5 km) – Święty Krzyż (2,5 km) – Nowa Słupia (2,5 km) – rondo (1,5 km) – Bartoszowiny (4 km) – Siedlisko Carownica (2,5 km).

II wariant – duża pętla (24,5 km)

Na rondzie w Nowej Słupi skręcamy w lewo na Paprocice, następnie przez las dojeżdżamy do Małacentowa i kierujemy się w stronę Siedliska Carownica.

Siedlisko Carownica – Bartoszowiny (2,5 km) – Huta Szklana (5,5 km) – Święty Krzyż (2,5 km) – Nowa Słupia (2,5 km) – rondo (1,5 km) –  Paprocice (4,5 km) – Małacentów (5 km) – Siedlisko Carownica (2 km).

trasa 6: wokół Lechowa

Z terenu Siedliska Carownica wyjeżdżamy w lewo, a po zjechaniu z górki - skręcamy również w lewo, w stronę Bartoszowin, aby za ok. 100 metrów (za zabudowaniami) skręcić w prawo na Małacentów. Droga prowadzi nas wzdłuż rzeki Łagowicy. Po 4 km skręcamy w prawo na Złotą Wodę, dojeżdżamy do drogi krajowej 74, przez którą przechodzimy na drugą stronę. Kierujemy się do miejscowości Sędek, a następnie, jadąc cały czas przez las – do Makoszyna.

Wariant I – mała pętla (27,5 km)

Gdy dojedziemy do drogi krajowej 74 w dogodnym miejscu musimy przejść na drugą stronę i kierować się w prawo. Po przejechaniu kilkuset metrów w Lechowie skręcamy w lewo, następnie pierwsza w prawo i docieramy do drogi Lechów – Bartoszowiny. Na końcu w lewo do Siedliska Carownica.

Siedlisko Carownica – Małacentów (2 km) – Złota Woda (6 km) – Sędek (4 km) – las (6 km) – Makoszyn (4,5 km) – Lechów (2,5 km) – Siedlisko Carownica (2,5 km).

Wariant II – duża pętla (33, 5 km)

Aby uniknąć powrotu drogą krajową 74 możemy w Makoszynie skierować się w kierunku na Czaplów, a następnie w Czaplowie wybrać mało uczęszczaną drogę, która zaprowadzi nas do drogi Lechów–Bartoszowiny. Następnie w lewo do Siedliska Carownica.

Siedlisko Carownica – Małacentów (2 km) – Złota Woda (6 km) – Sędek (4 km) – las (6 km) – Makoszyn (4,5 km) – Czaplów (3,5 km) – Lechów (5 km) – Siedlisko Carownica (2,5 km).